Övningsolyckor


Att simulera olyckor är det mest lärorika och bland det roligaste man kan göra som livräddare. Under kursen och under vissa "morgonfysar" så övar man delmoment i en räddande insats. Det är oftast kul, men det blir en helt annan grej när man sätter ihop alla moment i en övningsolycka. Ofta, eller egentligen vill jag säga aldrig, går det precis som man vill. Det finns alltid något som inte klaffar hundra procent. Alla gör misstag, vi är inga proffs. På våra misstag lär vi oss väldigt mycket.
Egentligen skulle jag önska att man hade mer tid (precis som annars) att lägga på övningsolyckor.
Jag höftar på att vi snittar två övningsolyckor per vecka.
En stor nackdel nu när jag är simlärare blir att jag missar i stort sett alla övningsolyckor. Jag saknar dem och mycket annat som tillhör bevakningen som man gör som livräddare.


Kommentarer
Postat av: Läkare

Övning är nog bra, men kom ihåg att markera tydligt även för allmänheten vad som är övning. Läkare har lagstadgad skyldighet att bistå vid riktiga olyckor - nästa gång bryr jag mig kanske inte.

2008-07-25 @ 12:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0