Nattjour

Varje natt, alla dagar i veckan har vi beredskap. Tre personer står i beredskap varje natt för ifall vi skulle få larm på telefonen. Dessa personer sover givetvis som alla andra, men kan hastigt bli väckta om ett larm skulle inkomma. I natt hamnade jag i den situationen. Strax efter midnatt blir jag uppdragen. -Yes, äntligen nåt att göra, var faktiskt min första tanke. Jag som simlärare har egentligen aldrig någon beredskap, men jag hade erbjudit mig att ta över beredskapen just denna natt. Och då händer det. Vi får ett telefonsamtal om att en ung kvinna som skadat foten under en pågående fest. Jag och livräddaren Andreas beordras av CH ( återkommer i senare inlägg om CH:s arbete på stationen) att åka till platsen. Mycket folk är i rörelse och givetvs är alkohol inblandat. Kvinnan gormar och skriker, efter att hon fått, vad vi erfarar en mycket tung playwoodskiva på foten. Som är något svullen och man kan tyda en tendens till blåmärke. Vi lindar och kyler. Ett benbrott är uteslutet, smärtan skulle vara värre. Möjligtvis en spricka, eller något ledband som fått sig en kyss. Efter en lång och svängig diskussion med henne och hennes onyktra kompisar beslutar dem sig för att åka till akuten. Det händer att vi åker med personer till akuten med våra jeepar, men det är sällsynt. Vid nattens tillbud blev det taxi in. Sammanfattningsvis kan jag säga att ett besök på akuten känns något överdrivet. Stressen från omgivning i samband med alkohol överdrev det hela. Jag och Andreas märkte redan när vi tog ut kvinnan från festen att hon klart stressade ner och smärtan verkade avta betydligt. Men vi lät givetvis hennes vilja gå igenom och taxin tog henne och vännerna till sjukhus. Jag vet vart hon jobbar så det blir till att återkomma med diagnosen. Sammanlagt var vi ute i en och en halvtimme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0