Livräddarutbildning

Varje år genomför Livräddarskolan två stycken Steg-2 Livräddarutbildningar. En A- och en B-kurs. Båda med samma innehåll men olika instruktörer. Två instruktörer vardera plus gästföreläsare.
Under A-kursen tidigare i sommar startade femton elever, fyra hoppade av och slutligen blev tio legitimerad Livräddare.
B-kursen som drog igång förra veckan har endast sju (!) stycken deltagare. 20 elever är lika med en full kurs. Trist att de är så få som sökt.


Jag gick kursen förra året och är en gröngöling i sammanhanget, men vad jag vet hölls det förr om åren tre Livräddarutbildningar i Tylösand varje sommar. Alltid 20 elever. Vad den negativa utvecklingen beror på kan jag inte svara på. Däremot kan jag kommentera min egen utbildning.
För mig var det en ren slump att jag sökte till Livräddarskolan. Jag hade sett en annons i en simhall hemma i Stockholm. Såg att det var något med SLS. Undrar vad SLS är, tänkte jag som simmat i tio år. Bara det att jag som simmare inte vet om vad SLS står för är anmärkningsvärt.
Först genomförde jag Steg-1 Badvaktsutbildning, som man måste genomföra innan Livräddarutbildningen. Direkt efter att den kursen avslutats drog tvåan igång. Två mycket intensiva, roliga och lärorika veckor. Just under kursen visade jag inte alltid min bästa sida, var rätt butter och introvert pga. knäskada m.m. men den personliga utveckling jag känt över att gå utbildningen och även över att bevaka i Tylösand är enorm. Vi var ett riktigt härligt gäng som gick A-kursen 07 och jag är mycket tacksam över att jag fick vara en del av den.


B-kurs eleverna är nu en bit inne på sin andra och sista vecka. Dem drillas av instruktörerna Anders "Allunda" och Andreas, sjukvårdsansvarig.
Jag har inte talat så mycket med dem förutom ett litet allmänt snack jag hade med två elever nyligen. Tanken är att jag ska få lite av deras tankar under morgondagen. Som även innehåller elevernas första bevakningspass. Jag och Håkan har en del arbete med simkolan framför oss men jag hoppas kunna ta mig tid att plåta och snacka lite med någon av dem blivande livräddare.


Bli Livräddare du med!

Läs mer om hur du söker till Livräddarskolan:


http://www.tylosand.net/extra/pod/?module_instance=1&action=pod_show&id=5&top_id=5


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0